Uppsägning av tidsbestämt avtal

har ett företag som har ett avtal med trädgårdsskötel med ett annat företag som löper i 3 år och det har nu blivit uppsagt fabrikens verksamhet skall flyttas ,huset skall säljas och enligt mail skall uppdraget avslutas i förtid , det är 2 år kvar på avtals tiden vad gäller, kan jag skicka slutfaktura på kvarvarande avtalstid, finns det reglerat i lag

Lawline svarar

Hej! Tjänster mellan näringsidkare är inte direkt reglerade i lag så för att veta vad som gäller måste man behandla både köplagen och konsumenttjänstlagen analogiskt då KöpL reglerar förhållandet mellan näringsidkare och KtjL reglerar tjänsteavtal. Utan att ha sett avtalet och därmed inte veta vilka möjligheter till uppsägning som där avtalats kan jag säga att huvudregeln gällande avtal är att de ska hållas. I KöpL finns regler om köparens avtalsbrott vilka får anses vara analogiskt tillämpliga på fallet, där föreskrivs att om köparen inte medverkar till köpet, i detta fall tjänstens utförande, genom att inte betala eller liknande så får säljaren begära att denne ska fullgöra sina förpliktelser och om motparten inte gör så eller förklarar att denne inte tänker göra så får hävning ske tillsammans med krav på skadestånd. Skadeståndet ska ersätta den förlust som gjorts på att avtalet inte fullgjorts och skulle i ditt fall medföra att du kan få ersättning för det inkomstbortfall som avtalsbrottet medfört. Det finns dock en allmän princip om att den skadelidande ska begränsa sina skador och därmed kan du enbart få ersättning för den förlust som du rent faktiskt inte kan undvika, du har en plikt att ta andra uppdrag istället så långt är möjligt för att begränsa skadan. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare