Ersättning för avhjälpande av fel genom eget arbete

Hej! jag har köpt ett hjullås till min bil. Men sen så fick jag reda på att den inte alls passade bilen pga. att den var för lång. Och om man jämförde med min gamla hjullås som jag hade innan så var den gamla betydligt mycket mer kortare. Så jag gick tillbaka till företaget och klagade att den inte passade för att den var för lång. Men dem svarade att den ska passa, för att dem beställde varan genom den artikelnummer jag gav till dem så därför ska den passa. Därför ser dem inget fel på detta. Så jag var tvungen själv att fila ner den, till den längden som den ska vara. och då fick jag in den i bildäcken. så därför undrar jag om jag kan kräva någon sort ersättning för den arbete jag uträttade? för att om jag nu har betalt för ett hjullås så ska den ju passa och inte behöver jag då lägga massa extra jobb på den.

Lawline svarar

Hej! Genom 26-28 §§ KKöpL (https://lagen.nu/1990:932) ges möjligheter av kräva åtgärder av säljaren vid fel i en vara i konsumentförhållanden. Det är dock tveksamt att fel som kan läggas säljaren till last föreligger i detta fall. Om de verkligen beställt ett hjullås enligt det artikelnummer du angett och rätt vara levererats kan inte fel anses föreligga. Skulle det vara så att du inte fått det hjullås du beställt skulle fel dock föreligga. I det fallet kan du kräva omlevererans av en korrekt vara. Om säljarens nekar detta har du rätt att avhjälpa felet själv genom att sätta varan i avtalsenligt skick och för detta kan du få ersättning för de utgifter detta kostat dig om dessa varit rimliga. Eget arbete är dock inte att anse som en sådan utgift, utan endast faktiska ekonomiska kostnader som lagts ned. Utifrån detta bedömer jag tyvärr dina möjligheter att få ersättning som små. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare