Gallring ur belastningsregister

När rensas belastningsregister? Hej jag har åkt fast för Grov rattfylla 2 ggr, 2003 & 2006 , samt rattfylleri 2008. Har även 4 LOB:ar 2005, 2006, 2008, 2009. Hur lång tid tar det tills rattfyllorna försvinner ur registret? Hur länge ligger LOB:arna kvar? Om rattfyllorna försvinner inom 5 år, kan man då ta körkort utan blodprov, eller måste det också vara 5 år sen för senaste LOB:en?

Lawline svarar

Hej! Bestämmelser om gallring ur belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister. Belastningsregistret innehåller bland annat uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. Beroende på vilket straff du har fått för rattfyllerierna respektive de grova rattfyllerierna försvinner uppgifterna ur belastningsregistret antingen efter fem eller tio år. Är det så att du har fått böter för de straff du har begått så försvinner dessa brott ur belastningsregistret efter fem år. Är det så att du har fått fängelse eller villkorlig dom försvinner uppgifterna ur belastningsregistret efter 10 år. Vad gäller LOB:arna (lag om omhändertagande av berusade personer) så står inte dessa uppgifter med i belastningsregistret. Enbart sådana omhändertaganden uppfyller inte kraven för att få införas i belastningsregistret, se 3 § i lagen om belastningsregister. Frågorna om körkort regleras av körkortslagen. Enligt 2 § får körkortstillstånd meddelas endast den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare. Den som söker körkortstillstånd får inte vara opålitlig i nykterhetshänseende. Enligt 3 § är den som söker körkortstillstånd skyldig att genomgå läkarundersökning, blodprovstagning eller annan liknande undersökning som behövs för att pröva förarens lämplighet i nykterhetshänseende. Värt att nämna kan också vara att om det vid prövning av ansökan om körkortstillstånd finns hinder mot att meddela körkortstillstånd på grund av sökandens personliga förhållanden, ska en tid bestämmas före vars utgång körkort inte får utfärdas (spärrtid). Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år.
Erik RosqvistRådgivare