FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott03/05/2012

Polisens befogenheter att kräva dopningstest av enskild

Hej Som jag uppfattar det så kan polisen be folk som är muskelöst byggda att lämna urinprov och blodprov för dopingtest. Det räcker med att man ser misstänkt ut, men vilka är de juridiska kraven för att man ska vara misstänkt för doping? Vilka rättigheter har man? Jag har hört att man kan vägra urinprov men inte Blodprov. Har man inga rättigheter att vägra genomföra ett blodprov? Om man te.x har en Fobi för sprutor eller en anledningen av en annan art skulle man då kunna använda det mot polisen för att slippa genomgå bloddopingtest? Eller är man helt illa tvungen att genomgå detta mot sin vilja? Blir man av med körkortet om dopingtestet visar posetivt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. De juridiska kraven för att polisen ska ha rätt att kräva dopningstest (en s.k. kroppsbesiktning) av en person är att personen är skäligen misstänkt för brott mot lagen (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel. Att det krävs att man är skäligen misstänkt för dopningsbrott framgår av 28 kap. 12 § rättegångsbalken (1942:740) där det stadgas att polisen får genomföra en kroppsbesiktning av en person om denne är skäligen misstänkt för ett brott som kan leda till fängelse. Bruk av förbjudna dopningsmedel är ett sådant brott enligt 2-3 §§ dopningslagen. Att man är skäligen misstänkt innebär ungefär att det ska framstå som antagligt att man har begått det brott som man misstänks för. För att polisen ska kunna kräva att någon genomgår ett dopningstest ska det alltså föreligga objektiva omständigheter som talar för att personen brukat förbjudna dopningsmedel. Exempel på sådana objektiva omständigheter kan t.ex. vara att en person tipsar polisen om att han/hon misstänker att en specifik person i dennes bekantskapskrets använder förbjudna dopningsmedel. Tyvärr är det inte möjligt att besvara om stora muskler - i sig - utgör en sådan objektiv omständighet som kan anses tala för att en person gjort sig skyldig till dopningsbrott. Detta är något som måste avgöras från fall till fall. Vad gäller vägran av att lämna urinprov och/eller blodprov så stadgas det i 28 kap. 12 § 2 st. rättegångsbalken en kroppsbesiktning inte får utföras så att den undersökte riskerar framtida ohälsa eller skada. Detta innebär att man i dessa fall skall avstå från att genomföra undersökningen. Att man har fobi för sprutor eller liknande är däremot inte tillräckligt. Om den misstänke vägrar att lämna urin- eller blodprov så har polisen enligt 28 kap. 12 § 3 st. rättegångsbalken rätt att hålla kvar den misstänkte i upp till sex timmar eller, om det finns synnerliga skäl, ytterligare sex timmar. Om personen fortsätter att vägra att lämna prover så har polisen enligt 10 § 4 p. polislagen (1984:387) i vissa fall rätt att använda våld för att genomföra kroppsbesiktningen. Ett körkort ska inte återkallas enbart pga. att ett dopningstest är positivt. Enligt körkortslagen (1998:488) 5 kap. 3 § 6 p. ska ett körkort återkallas om det med hänsyn till det brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon. Med detta avses i huvudsak grova narkotikabrott och grova misshandelsbrott. Bruk av förbjudna dopningsmedel är därför inte tillräckligt för återkallelse av körkort i körkortslagens mening. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare