FrågaPROCESSRÄTTDomstol03/05/2012

Domarens vetskap/jäv

Hej! Om en domare innan rättegång råkar stötta på målsägandes vänner (som inte vågar vittna) som berättar att händelsen var mycket värre än vad som framgår i åtalet. Får hon då använda denna information i förhandlingarna? Måste hon kalla in vittnena? Eller hur ska hon göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I Rättegångsbalken (RB) 30:2 reglas att endast det som förekommit under huvudförhandling, eller om målet avgörs utan huvudförhandling, vad som framgår av handlingarna eller övrigt förekommit i målet, får ligga till grund för en dom. Det betyder att information som nått rätten på annat sätt inte får påverka en doms avgörande. Detta av flera anledningar, den tilltalade ges ju då ingen möjlighet att uttala sig om saken och vidare kan det bli fråga om jäv, dvs att om en domare har massor av vetskap vid sidan av kan denne bli tvungen att träda av från målet. Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740#K30P1S1 Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare