Indraget körkort

Jag blev tagen för grovt rattfylleri för snart 1 år sedan,körkortet blev indraget i 1 år,tills vidare, Nu har jag inte hört av rättsmyndighet,,Fråga,,hur lång prespriktionstid är der som gäller,och kan jag återfå kk nu efter 1 år då jag inte hört av ngn,,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När ett körkort varit indraget i 12 månader eller mer får du inte längre tillbaka körkortet automatiskt, utan måste skaffa körkortstillstånd och avlägga ett godkänt förarprov igen. Är du intresserad av vad lagen säger kan du titta på körkortslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm) framförallt kapitel 3 § 1 och kapitel 5 § 13-14. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare