Vårdplikt vid deposition

Vår son tvingas lämna sin mobil ifrån sig på skoltid (helt okej) men måste inte skolan ansvara för telefonerna medan dom har dom i sin påtvingade förvaring?

Lawline svarar

Hej! Skolan har ett ansvar för att telefonen inte försvinner eller skadas under förvaringen. Detta kommer från en sedan långt tillbaka lagfäst princip från den så kallade Handelsbalken från år 1736. Där finner man i kapitel 12, paragraf 2 ett påbud om att förtrott gods ska vårdas som ens eget. https://lagen.nu/1736:0123_2#K12P2S1 Innebörden bör ses som att en sak som är omhändertagen av en annan person ska vårdas av den personen, med allt ansvar som det innebär. Detta kallas för vårdplikt. Oavsett om telefonen är bortlämnad frivilligt eller genom tvång så gäller vårdplikten. Att skolan tvångsmässigt omhändertar telefonen visar ännu tydligare att de accepterar att ta emot telefonen och därför tar på sig en vårdplikt. En annan fråga är om skolan verkligen kan tvinga till sig telefonen från första början. Troligtvis har de ingen rätt att göra detta, men den frågan lämnar jag outvecklad eftersom ni accepterat detta. För att summera kan det konstateras att skolan har tagit hand om telefonen. Med detta följer en vårdplikt av telefonen. Skulle någonting hända med den så är det skolans ansvar att ersätta detta. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare