Uppsägningstid

Hej. Jag och en kompis bor har ett andrahandskontrakt. På kontraktet finns inget om uppsägningstid överenskommet men vårt muntliga avtal är 2 månader vilket är den tid vi nu vill ha för att flytta ut. Hyresvärden är osäker på vad som kommits överens och har därför valt att vi ska vänta svar från honom. Jag kan säga som så att vi har betalt en månad i förskott varje månad och att vi betalade 2 månadshyror i deposition - ifall det kan finnas någon koppling där med 2 månaders muntlig uppsägningstid.

Lawline svarar

Hej! Det framgår inte av din fråga om det rör sig om en hyrestid på obestämd eller bästemd tid men jag tolkar det som om ni har haft ett kontrakt på hyra tillsvidare, alltså på obestämd tid? Inom juridiken är alltid utgångspunkten att avtal ska hållas, alltså att även muntliga avtal är bindande. I praktiken blir det dock ofta så att det blir en fråga om bevisning när man inte har avtalet nerskrivet. I ert fall behöver ni dock inte oroa er eftersom det finns tvingande regler som måste följas när det gäller just bostadshyra. Enligt jordabalken 12 kap § 4 gäller nämligen en uppsägninstid på *tre* månader. I praktiken kan ni alltså begära en månad till enligt tvingande lagstiftning. MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare