FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/05/2012

Brottsligt att sprida lögner om grupper och organisationer med anspelning på sexuell läggning?

Hej, jag undrar vart gränsen går i hur mycket löngner man får sprida om skyddade minoriteter (och organisationer som arbetar för deras rättigheter) på internet innan det blir ett brott?...Tänker då på en viss blogg där homosexualitet bland annat framställs som en sjukdom.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag har valt radera adressen till bloggen i ditt inlägg. Din fråga rör ytterst förhållandet mellan vad som faller inom yttrandefriheten och vad som utgör brottsliga uttalanden. Att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för missaktning utgör förtal enligt Brottsbalken (BrB) 5:1. Dock gäller förtal enbart mot en utpekad fysisk person, vilket innebär att det inte är ett brott att förtala vissa grupper av människor eller organisationer och företag etc. Det är alltså enbart om bloggen skulle utpeka en viss person som brottslig eller klandervärd, som den personen skulle kunna polisanmäla blogginnehavaren för förtal. Ett annat brott som ligger nära till hands i dessa sammanhang är hets mot folkgrupp enligt BrB 16:8. Att i uttalande eller annat meddelande sprida hot eller annan missaktning med anspelning på sexuell läggning utgör hets mot folkgrupp. "Annan missaktning" bör tolkas med försiktighet. Det ska vara fullt klart att uttalandet går över gränsen för vad som kan anses som en saklig diskussion angående folkgruppen. Praxis på området är något spretig. Jag tänker här det uppmärksammade målet NJA 2005 s. 805, där en pastor i en predikan uttalade bland annat att homosexuella var cancersvulster i samhället och andra mycket nedsättande uttalanden. Pastorn blev friad i Högsta Domstolen. I målet NJA 2006 s. 467 dömdes ett antal personer för att ha spridit flygblad där homosexualitet beskrivits som orsak till AIDS och främjare av pedofili. Med hänsyn till detta är det svårt att säga huruvida texten i bloggen utgör hets mot folkgrupp, men det är helt klart ett möjligt utfall. Nedan följer länkar till åberopade lagar och rättsfall: Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 NJA 2005 s. 805: https://lagen.nu/dom/nja/2005s805 NJA 2006 s. 467: https://lagen.nu/dom/nja/2006s467 Vänliga hälsningar
Amanda HarryssonRådgivare