Insyn i förundersökning

Hej! Jag har blivit anmäld för ofredande, jag kallades till förhör upplysningsvis och delgavs mitt i förhöret skälig misstanke. Efter ett ytterligare förhör fick jag hem ett brev, till min gamla adress där jag inte bott sedan ett halvår,där det stod att förundersökningen är nedlagd med motiveringen att brott ej kan styrkas. Jag själv hade gjort en anmälan för falsk angivelse, vilken också lagts ner med samma motivering. Min fråga är nu, hur kan jag få veta namnet på den som anmält mig? Det är av stor vikt för mig att jag får veta det p g a mitt jobb, så jag vet om jag behöver gå vidare med det.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Då man är skäligen misstänkt för ett brott har man som misstänkt rätt att ta del av vad som förekommit under förundersökningen om det kan ske utan men för utredningen enligt 23 kap 18 § Rättegångsbalken (RB). Då förundersökningen är nedlagd kan du ta del av förundersökningen obehindrat då några men inte längre kan aktualiseras. I det fall att du inte skulle få ta del av handlingen som skäligen misstänkt så råder i Sverige den så kallade offentlighetsprincipen. Den innebär att varje svensk medborgare har rätt att mot avgift ta del av allmänna handlingar, vilket ett förundersökningsprotokoll utgör. En allmän handling kan dock beläggas med sekretess. Rätten får besluta att ta del av allmänna handlingar får begränsas om det är påkallat med hänsyn till vissa skyddsintressen som räknas upp i bestämmelsen, t.ex. intresset att förebygga och beivra brott. Vid begäran hos myndigheten får du information om du kan ta del av handlingen eller om den är sekretessbelagd. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare