Rätt till tillträde

Hej Jag undrar på vilka grunder jag som fastighetsägare kan gå in i en hyreslägenhet utan medgivande från hyresgästen. Vid vatten skada eller brand t.ex?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Din fråga regleras av hyreslagen som finns i jordabalkens 12 kap. I 26 § hyreslagen stadgas det att en hyresvärd har rätt att utan uppskov få tillträde till en lägenhet för att utöva nödvändig tillsyn eller för att utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. Vidare stadgas det att efter en tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden utföra mindre brådskande förbättringsarbeten i en lägenhet som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Vid brådskande ärenden som vattenskador har hyresvärden rätt att komma in i en lägenhet. Men vid mindre brådskande ärenden, som exempelvis vid sotning av fläkt, så har hyresgästen en frist på en månad innan hyresvärden kan utföra arbeten. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare