Uteslutning ur ideell förening

Hej. Campingen är en ideell förening och ska nu avhysa en medlem pga att denne vid två tillfällen hotat medlemmar. Vi har stadgar och ordningsregler men i dessa står ingenting om att man kan avvisas pga hot. Medlemmen förtalar även styrelse och ordningsregler för andra medlemmar. Kan vi avhysa medlemmen?

Lawline svarar

Hej, Verksamheten i ideella föreningar regleras inte i lag. Vägledning får istället sökas i domstolspraxis, litteratur och så kallad ”god föreningssed”. I vissa frågor kan också lagen om ekonomiska föreningar (https://lagen.nu/1987:667) användas, dock med beaktande av olikheterna mellan föreningsformerna. Det finns särskilt två hänsyn som gör sig gällande när det gäller att utesluta en medlem från en ideell förening. Det ena är att beslutet fattas på formellt rätt sätt enligt stadgarna, i rätt ordning av rätt föreningsorgan. Begås formella fel kan det i vissa fall ge den uteslutne grund för att få beslutet upphävt av en domstol. Det andra att tänka på är att adekvata materiella förutsättningar för uteslutning föreligger, dvs. att grunden för uteslutning är godtagbar. Domstolarna är inte alltid villiga att pröva om uteslutning varit sakligt korrekt. Som utgångspunkt tvingar domstolarna inte ideella föreningar att behålla medlemmar. I vissa fall har domstol dock ansett sig behöva pröva beslutet. Det har handlat om uteslutning ur föreningar där medlemskapet haft ekonomisk betydelse för medlemmarna (som exempel kan nämnas en föräldrakooperativ förening i rättsfallet NJA 1988 s 283). Även uteslutning som påstås innebära diskriminering kan tänkas prövas av domstol. Uteslutning ur föreningar som har ett klart ideellt syfte och där medlemskapet har ett starkt personligt inslag har domstol inte velat pröva (exempelvis en idrottsförening, som i rättsfallet NJA 1990 s 687). Utan att veta mer om Er förening och omständigheterna i övrigt går det inte att ta ställning till om en domstol skulle ta upp beslutet om uteslutning till prövning. Om den uteslutne medlemmen begär domstolsprövning av beslutet, och domstolen anser sig böra pröva om förutsättningar för uteslutning förelegat trots vad som just sagts, så prövas uteslutningen mot bakgrund av stadgarna. Stadgarna är ett led i rättsförhållandet mellan medlemmen och föreningen. Uteslutningen ska därför ha grund i en rimlig tolkning av stadgarna, och inte vara oskälig. Om beslutet om uteslutning inte kan grundas på en tolkning av stadgarna skulle det därför sannolikt anses materiellt felaktig. När det gäller ekonomiska föreningar har i litteratur ansetts att uteslutning kan ske utan särskilt stöd i stadgarna, när en medlem grovt brustit i sina skyldigheter gentemot föreningen eller uppträtt klart illojalt. Eftersom det saknas lagreglering om ideella föreningar och frågan inte prövats går det inte att svara på hur en domstol skulle ställa sig till de specifika omständigheterna i Ert fall. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare