FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag10/05/2012

Styrelsesuppleants ansvar i aktiebolag m.m.

Arbetar i ett aktiebolag som kontorschef. Jag står med som suppleant i styrelsen, har dock aldrig varit kallad till, eller deltagit på, ngt styrelsemöte. 1. Kan jag bli ansvarig på något sätt (antag att allt förblir som ovan). 2. Kan jag kräva protokoll från styrelsemöten(eller kräva ngt annat överhuvudtaget). 3. Hur försäkrar jag mig om att jag avregistreras som suppleant om jag så önskar? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. 1. I *aktiebolagslagen* (2005:551) [ABL] 29 kap. finns det särskilda skadeståndsrättsliga ansvarsregler för VD, styrelseledamot och stiftare. Ansvarsreglerna i *29 kap. ABL* är även tillämpliga på styrelsesuppleanter. Att man är styrelsesuppleant innebär dock inget ansvar i sig utan suppleanten svarar endast för de skador som denne vållar när denne tjänstgör i ordinarie ledamots ställe. Detta innebär att om du aldrig har deltagit i några styrelsebeslut så kan du alltså inte hållas ansvarig för besluten. Det bör kanske nämnas att en suppleant som, utan att denne formellt deltar i besluten, är aktiv eller på annat sätt påverkar besluten så mycket att denne faktiskt fungerar på samma sätt som en ordinarie ledamot sannolikt också kan bli ansvarig enligt ansvarsreglerna i 29 kap. ABL. 2. Ett styrelseprotokoll är inte en offentlig handling. Styrelsen har alltså möjlighet att hemlighålla styrelseprotokoll. En styrelsesuppleant som inte har deltagit vid styrelsemötet har därför heller ingen rätt att begära att få ta del av protokollet. 3. En suppleant kan lämna sitt uppdrag på egen begäran. Anmälan om avgång görs då till bolaget styrelse (*8:14 ABL*). För de fall suppleanten inte är vald av bolagsstämman så ska suppleanten även anmäla sin avgång till den som har utsett honom eller henne. En begäran om avgång börjar inte gälla förrän detta har anmälts till Bolagsverket (*8:13 1 st. 2 p. ABL*). Vanligtvis är det bolagsstyrelsen som anmäler suppleantens utträde till Bolagsverket, men suppleanten kan även göra denna anmälan på egen hand. På Bolagsverkets hemsida finns både information och blanketter för detta. Att suppleanten anmäler sitt utträde på egen hand kan vara att föredra för de fall suppleanten vill vara säker på att hans eller hennes avgång registreras så snabbt som möjligt. Jag hoppas du känner att du har fått svar på dina frågor. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare