Fel i vara, hävning, omleverans, avhjäpande m.m.

Jag köpte en ny bil. Vid avhämtning av bilen visades den inomhus i bilhandlarens utställningslokal där den tedde sig grå till färgen. Efter kontraktsskrivning och slutbetalning körde jag bilen direkt ut från försäljningslokalen. När jag sedan, efter min premiärtur stiger ur bilen, i dagsljus, ter sig nyansen huvudsakligen blå. Jag är missnöjd med färgen på bilen och anser att säljaren ej upplyst mig om att bilen är blå vid inköpet. Snarast är det så att säljaren, samt säljarens assistent, angivit att färgen är huvudsakligen grå. Säljaren visade även, vid beställningstillfället, ett färgprov i utställningslokalen. Även detta färgprov var huvudsakligen grått i den rådande belysningen men detta granskades ej i annat ljus, då vi endast diskuterade färgen grå. Jag hävdar att bilens färgnyans ej motsvarar säljarens muntliga information. Varken bilen eller det färgprov som uppvisades vid beställning kunde bedömas på ett korrekt sätt i försäljningslokalen. Jag hävdar därför att levererad vara är felaktig. Jag anser att jag köpte en grå bil och fick en blå. Vid kontakt dagen efter köpet med försäljningsstället (Säljare, försäljningschef och märkeschef) förnekar de att något fel begåtts å deras sida. Då köpet är genomfört kan, enligt deras sätt att se på saken, ej byte till motsvarande produkt av annan kulör eller hävande av köp bli aktuellt. Har jag rätt till omleverans, hävande eller annat? Jag har hittat ett liknande fall under konsumentköplagen på lagen.nu men det var från innan konsumentens rättigheter stärktes via lagändring 2002.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Konsumentlagen blir precis som du nämnt tillämplig på fallet. Vad som anses vara ett fel enligt konsumentköplagen anges bland annat i 16 §. I ditt fall skulle andra stycket, andra och tredje punkten kunna bli aktuella. Se https://lagen.nu/1990:932#P16S1. Andra punkten anger att varan är att anse som felaktig om säljaren före köpet, underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Här skulle du kunna hävda att säljaren underlåtit att visa färgprovet i rättvisande ljus och att om säljaren känt till detta felaktiga ljus, borde informerat dig om detta. Ett fel föreligger alltid om varan i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet enligt tredje punkten. Detta är enligt förarbetena ett uttryck för att felbegreppet är avsett att tillämpas i ett antal situationer av skilda slag där en varas egenskaper och användbarhet på ett påtagligt sätt avviker från vad konsumenten har skäl att räkna med på grund av de förutsättningar som han vid köpet har haft för sin bedömning.( Prop. 1989/90:89 s 100). Det borde vara svårare att använda sig att denna punkt då färgen inte borde anses ”påtagligt” avvika från vad du hade haft skäl att räkna med, eftersom du ändå fick se ett färgprov. En vara anses även felaktig enligt 19 § i samma lag, om den avviker från uppgifter som lämnats om den av bl.a. säljaren. När det gäller att avgöra vad en säljare bort upplysa köparen om bör hänsyn tas till bl.a. varuslaget, försäljningsformerna och i vilken omfattning varans egenskaper eller användning har varit på tal vid köpet. Även här skulle du kunna hävda att säljaren underlåtit att visa färgprovet i rättvisande ljus och att om säljaren känt till detta felaktiga ljus, borde informerat dig om detta. Frågan är således om du med fog hade kunnat räkna med att färgen skulle kunnat anta en annan nyans i dagsljus. Många bilar säljs just i bilhallar där man får lov att räkna med att ljuset är ett annat än vanligt dagsljus. Säljaren visade även ett färgprov för dig där nyansen på provet ansågs vara huvudsakligen grå. Du anger inte vilken färg som skrevs i kontraktet vid köpestillfället, det är av stor vikt för bedömningen för vilken färg som skrevs i kontraktet. Om det är fråga om en benämning där färgen exakt inte framgår, har säljaren ändå visat färgprovet vilket talar för att ni är överens om färgvalet. Du kan tyvärr sannolikt inte stödja dig på 16 eller 19 §§, då färgen inte avvikit från de uppgifter(färgprov) som lämnats av säljaren Det är snarare en smakfråga om färgen anses vara huvudsakligen blå eller grå, vilket nog tyvärr nog inte ger dig rätt att hävda fel i varan. Om du ändå väljer att gå vidare med frågan har du i vart fall reklamerat i tid enligt 23 §, där det finns en två månaders regel. Visar det sig att det rör sig om ett fel som säljaren är ansvarig för, kan du kräva avhjälpande eller omleverans 26-27§§, vilket innebär att säljaren ska se till att du får en bil som motsvarar den beskrivning som säljaren gav vid köptillfället. Kan inte avhjälpande eller omleverans ske har du rätt att kräva prisavdrag eller häva köpet enligt 28-29§§. För rätt till hävande av köpet krävs att felet har varit av väsentlig betydelse för dig, en bedömning som görs utifrån dina individuella förutsättningar. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Isabelle JanssonRådgivare