FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen11/05/2012
Fel i vara, hävning, omleverans, avhjäpande m.m.
Jag köpte en ny bil. Vid avhämtning av bilen visades den inomhus i bilhandlarens utställningslokal där den tedde sig grå till färgen. Efter kontraktsskrivning och slutbetalning körde jag bilen direkt ut från försäljningslokalen. När jag sedan, efter min premiärtur stiger ur bilen, i dagsljus, ter sig nyansen huvudsakligen blå. Jag är missnöjd med färgen på bilen och anser att säljaren ej upplyst mig om att bilen är blå vid inköpet. Snarast är det så att säljaren, samt säljarens assistent, angivit att färgen är huvudsakligen grå. Säljaren visade även, vid beställningstillfället, ett färgprov i utställningslokalen. Även detta färgprov var huvudsakligen grått i den rådande belysningen men detta granskades ej i annat ljus, då vi endast diskuterade färgen grå.
Jag hävdar att bilens färgnyans ej motsvarar säljarens muntliga information. Varken bilen eller det färgprov som uppvisades vid beställning kunde bedömas på ett korrekt sätt i försäljningslokalen. Jag hävdar därför att levererad vara är felaktig. Jag anser att jag köpte en grå bil och fick en blå. Vid kontakt dagen efter köpet med försäljningsstället (Säljare, försäljningschef och märkeschef) förnekar de att något fel begåtts å deras sida. Då köpet är genomfört kan, enligt deras sätt att se på saken, ej byte till motsvarande produkt av annan kulör eller hävande av köp bli aktuellt.
Har jag rätt till omleverans, hävande eller annat? Jag har hittat ett liknande fall under konsumentköplagen på lagen.nu men det var från innan konsumentens rättigheter stärktes via lagändring 2002.
Lawline svarar
Isabelle JanssonRådgivare