Nedsättning av årsavgift pga. fuktskada

Jag bor i br där en fuktskada på grund av läckage från yttertaket orskade en omfattande fuktskada som innebar att jag inte hade tillgång till mitt kök i 8 1/2 mån. Under tiden för fuktsanering var hela lägenheten obeboelig med undantag för sovrummet mot gatan samt badrummet. Fläktar stod på dygnet runt under denna period. Under uttorkningen av fuktskadorna påverkades luftkvaliteten negativt då ventilationen i lägenheten varit dålig på grund av den torra luften från fläktarna. Dessutom påverkat familjens hälsa negativt samt möjligheten till god en livskvalitet pga att bullret hade en negativ påverkan på prestation och sömn. Under saneringsarbetet placerades spisen i vardagsrummet. Jag diskade i badbaljor i badkaret och utförde alla övriga hushållssysslor i badrummet som att hälla vatten från kastrullerna i toaletten, skölja grönsaker etc. Jag har oregelbundna arbetstider vilket periodvis innebär nattarbete då jag sover dagtid. Eftersom jag hade hantverkare som gick in med egen nyckel och som arbetade med rörstammar, rev väggar, tak etc så störde de mina normala sömnrutiner. Har jag rätt till någon nedsättning på avgiften under denna period? Jag begärde avgiftsfritt tills dess att fuktskadan var åtgärdad men fick till svar av styrelsen att det var för mycket begärt och att jag skulle ge ett rimligt förslag på en kompensation. Min bostad är en 4a med kök och under fuktsaneringsarbetet hade jag endast tillgång till ett sovrum samt badrum.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När det gäller dina rättigheter gentemot bostadsföreningen, finns dessa först och främst att hitta i bostadsföreningens stadgar. Om du inte hittar något i stadgarna som kan vägleda dig i denna situation, kan bostadsrättslagen ( https://lagen.nu/1991:614 ) tillämpas. Av 7 kap. 12 § bostadsrättslagen framgår det att huvudansvaret för en bostadsrättslägenhets skick, det inre underhållet, åvilar bostadsrättshavaren. Dock görs undantag i lagen beträffande ansvaret för reparationer som orsakats av t.ex. fuktskada/vattenledningsskada, som i situationen du beskriver. För sådana reparationer svarar föreningen, om skadan inte orsakats av dig som bostadsrättshavare eller någon du haft som gäst osv. vilket inte är fallet här. Alltså är det i detta fall bostadsrättsföreningen som ska stå för reparationskostnaderna på grund av fuktskadan. Vad gäller rätten till nedsättning av årsavgift, krävs det att bostadsrättsföreningen antingen åsidosatt sin reparationsskyldighet med anledning av fuktskadan eller på något annat sätt har orsakat att det uppstått hinder eller men i din nyttjanderätt av lägenheten (bostadsrättslagen 7 kap. 2 och 4 §§). Alltså är det avgörande för att fastställa om du har rätt till nedsättning av årsavgiften, om det är föreningen som vållat fuktskadan som gett upphov till att du inte kunnat använda lägenheten ordentligt under en längre tid. Om fuktskadan istället vållats av någon annan bostadsrättshavare i föreningen som varit vårdslös, kan du kräva denne på skadestånd i enlighet med skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207#K2). Ersättning kan då krävas för sakskada, dvs. egendom i din lägenhet som skadats på grund av fuktskadan som personen vållat, och även för inkomstförlust m.m. Med vänlig hälsning,
Saba RazaviRådgivare