FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2006

Muntligt hyresavtal bindande?

Hej! Vi har via telefon fått besked om att vi får ett kontrakt på en hyreslägenhet, vi bokade ett möte med fastighetsägaren för att skriva kontrakt. Denne ringde nyss och sa att det inte längre finns någon lägenhet för oss. Får han bete sig såhär? Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej, Även om ett skriftligt avtal är att rekommendera i hyresfrågor så är ett muntligt avtal rättsligt bindande. En muntlig utfästelse eller ett löfte om att hyra ut är att se som ett anbud. Ett anbud som ges muntligen, utan att anstånd med svaret ges, måste dock antas omedelbart för att ett avtal skall ha kommit till stånd enligt avtalslagen 3 § 2 st, se http://lagen.nu/1915:218. Kärnfrågan är alltså om ett avtal kommit till stånd eller ej. Om ni över telefon inte gav klart besked att ni accepterade anbudet så är hyresvärden inte bunden av sitt anbud, om han inte gav er anstånd med att svara, i form av svarstid eller dylikt. Men även om avtal faktiskt kom till stånd så kan det vara problematiskt att styrka att så faktiskt är fallet. Detta är alltid ett problem vid muntliga avtal, då ord står mot ord. Ni kan naturligtvis driva frågan vidare, men problemet består då främst i att bevisa att ett avtal ingåtts. Lycka till! Vänligen
Carl Johan ZimdahlRådgivare