FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/05/2012

Tillgångar i handelsbolag

Hejsan, Har en fråga vad gäller en logotyp. Jag drev ett företag med en affärskollega, sedan gick vi skiljda vägar. Vi startade först ett Handelsbolag(HB) för att sedan starta ett Aktiebolag(AB). När vi gick skiljda vägar sålde jag min del i aktiebolaget men HB kvarstod eftersom det fanns saker att dela upp fortfarande. En sak som bland annat dök upp under förhandlingarna vid mitt lämnande av AB var bolagets hemsida. Eftersom jag köpt den innan HB startades ansågs de som min tillgång som jag fört mig mig, undrar om det samma gäller en logotyp, för jag beställde det av en vän som började designa den innan företaget var registrerat och leverans av den skedde 2 dagar efter registrering, är det då min tillgång?

Lawline svarar

Hej, Förutsatt att ni inte har några skulder kvar att betala ska HB:s tillgångar skiftas enligt 34§ lag om handelsbolag och enkla bolag (https://lagen.nu/1980:1102). Det innebär att du har rätt att återfå din insats i bolaget, detta gäller dock inte logotypen om den förvärvats för handelsbolaget, då har ni båda samma rätt till logotypen. Ett handelsbolag är en juridisk person, vilket innebär att bolaget äger sina tillgångar. Eftersom syftet med förvärvet av logotypen var att det skulle utgöra en del av bolagets tillgångar har du ingen rätt till det utan du måste komma överens med din f.d. kollega om hur logotypen ska fördelas. Du kan hävda att din avsikt med förvärvet av logotypen inte var att den skulle bli en del av bolaget, men eftersom logotypen är tydligt anknuten till handelsbolaget kommer detta antagligen inte leda någonstans.
Ingrid FaxingRådgivare