FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/11/2006

Oskälig hyra

Jag hyr en bostadsrättslägenhet iandrahand sedan 5 månader tillbaka. Jag betalar 3500 kr/mån i hyra. Nu har jag dock fått reda på att hyrorna för lägenheterna ligger runt 1700 kr/mån. Jag har alltså betalt en högre hyra än den som är utsatt av bostadsrättsföreningen. Lägenheten hyrs ut omöblerad och el, vatten etc tillkommer utöver hyran. Min fråga är; Hur får den som hyr ut lägenheten göra vid bestämmande av hyresnivå, min hyra är ju mycket högre än den föreningen satt upp. Vet att man får lägga på ca 10 % om man hyr ut möblerad men det är inte denna lägenhet. Kan jag, efter att det gått så pass lång tid efter kontraktskrivandet och efter att jag så att säga godkänt kontraktet på 3500 kr/mån, kräva några som helst pengar tillbaka för \\\\\\\"oskälig hyra\\\\\\\" och vad ska jag i så fall yrka avdrag för?

Lawline svarar

Hej! I JB 12 kap 19 § st 2 finns det en regel om hyran i andrahandsförhållanden. Den säger att hyran i sådana fall skall anknytas till till den hya eller årsavgift som upplåtaren betalar. Dennna regel gäller även när man hyr ut bostadsrtätter. Med andra ord skall din hyra knytas till de 1700 kr som bostadsrättshavaren betalar. Som bostadsrättshavare får man inte göra påslag på hyran för att ta betalt för räntekostnader etc. Om hyran är oskälig har du som hyresgäst möjlighet att få den prövad i hyresnämden och få tillbaka en del av hyran retroaktivt. Lycka till!
Christina WeilanderRådgivare