FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/05/2012

Bidragsbrott

Polisanmäld för bedrägeri mot A-kassa. Hej har fyllt i akassa papper felaktigt när jag jobbade då jag inte förstod att det var fel, papprena fortsatte komma och jag fyllde i som alltid. Nu ska jag till domstol, jag krävs på 23000 kronor. Riskerar jag verkligen fängelse för denna klantiga miss?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga För att det ska vara fråga om bedrägeri enligt 9 kap 1 § BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K9) krävs det att någon genom vilseledande förmår någon annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Bedrägeri kan därmed exempelvis vara att lämna oriktig eller ofullständig information (vilseledande) även via elektroniska anordningar, för att genom detta vilseledande uppnå vinning (vilken man inte är berättigad till) som innebär förlust för annan. Bedrägeri kan enligt 9 kap. 1§ i Brottsbalken straffas med högst 2 års fängelse. Detta innebär dock inte att den som fälls med automatik kommer att dömas till fängelse. För att du skall dömas för bedrägeri krävs att åklagaren kan bevisa att du med mening (uppsåt) angav felaktiga uppgifter till A – kassan för att göra dig ekonomisk vinning. Det innebär att om du skrev fel på dina kassakort av misstag eller slarv kan du inte dömas för bedrägeri. *Men* detta bör troligen röra sig om *bidragsbrott*. För att öka möjligheterna att komma åt ”bidragsfusk” infördes bidragsbrottslagen, se https://lagen.nu/2007:612. Genom denna lag kan även den som saknar uppsåt, i vissa fall, dömas för vårdslöst bidragsbrott, se 4 §. För detta krävs emellertid att händelsen inträffade efter det att lagen trädde i kraft den 1 januari 2007. För en fällande dom för brottet vårdslöst bidragsbrott måste visas att den som gjort sig skyldig till brotten av _grov oaktsamhet_ lämnat oriktiga uppgifter eller inte anmält ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla enligt lag eller förordning, och på så sätt orsakat fara för att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut med ett för högt belopp. Den som gjort sig skyldig till vårdslöst bidragsbrott döms till _böter_ eller _fängelse i högst ett år_. Att förutse påföljden är mycket svårt utan tillgång till alla detaljer kring ditt fall. Generellt kan dock sägas att domstolen vid val av påföljd ska fästa särskild vikt vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse (se 30 kap 4 § BrB). Efter påföljdsvalet tas förmildrande och försvårande omständigheter i beaktande vid bedömningen av straffvärdet av brottet (se 29 kap BrB). (se https://lagen.nu/1962:700#A3) Vänligen
Angelica HageRådgivare