Körkortsavgifter

Hej! Jag dömdes för grov rattfylla för över 5 år sedan [fr.o.m 23 april]. Min fråga gäller avgiften för att körkortstillståndet ska prövas. Vanligtvis kostar det 220 kr att pröva körkortstillståndet, och 1670 kr efter återkallelse av körkort. Men jag har läst någonstans för länge sedan att det preskriberas efter fem år och återgår till den vanliga avgiften (220 kr). Stämmer det? Vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att avgiften för ett körkortstillstånd är 220 kr, vilken efter återkallelse ökar till 1670 kr. Det framgår dock inte att denna avgift skulle preskiberas efter fem år. Preskiption inom civilrätten gäller normalt fordringar, vilka enligt huvudregeln preskiberas efter tio år. Men avgiften för ett nytt körkortstillstånd är ingen fordring, utan en avgift du ska betala för att få ett nytt sådant. Vänliga hälsningar.
Lawline RådgivareRådgivare