FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/11/2006

Förverkande av hyresrätt

Om jag skulle betala min garagehyra några dagar sent varje månad, vad kan min hyresvärd göra? Kan han gå in och ta mina saker som "pant" ?

Lawline svarar

Hej, Garage räknas som lokaler och ej som bostadslägenheter då de hyrs separat. Reglerna för hyra av lokaler är reglerna strängare till hyresvärdens fördel, en av de regler som är särskilt sträng är den som gäller hyresrättens förverkande då hyresgästen ej betalar hyran i tid. Uppsägning kan nämligen ske om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än två vardagar efter förfallodagen. Om hyresrätten är förverkad och hyresvärden har rätt till uppsägning har denna även rätt till skadestånd. Från huvudregeln om förverkande finns dock ett antal viktiga undantag: Hyresrätten anses ej förverkad om betydelsen av förseelsen är ringa. Uppsägning får ej heller ske om betalning skett innan uppsägningen ägt rum eller om hyran deponerats eller betalats på annat sätt som anges i lagen. Även om dessa undantag finns är dock grundprincipen att uppsägning kan ske om du dröjer med betalningen i mer än två vardagar. Jag rekommenderar därför att du betalar hyran i tid. Mer information om hyresrätters förverkande hittar du http://www.lagen.nu/1970:994#K12P42 . Någon rätt att ta din egendom i pant finns ej, det blir istället fråga om avhysning genom handräckning. Reglerna om detta finner du http://www.lagen.nu/1990:746 . Vänligen,
Ingela HöggrenRådgivare