FrågaPROCESSRÄTTDomstol27/05/2012

Bestrida överklagande

Hej. Jag är målsägande i ett ärende gällande misshandel och hot. Mannen som gjorde det blev dömd i tingsrätten till fängelse samt utvisning och har nu överklagat detta till hovrätten. Jag undrar vad som skulle kunna ske om jag bestämmer mig för att INTE bestrida hans beslut om överklagan? Ska tillägga att det är istortsätt ord mot ord med inga direkta bevis. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Det faktum att du väljer att inte bestrida överklagandet kommer förmodligen inte att spela någon roll. Hovrätten kommer att fatta beslut i frågan huruvida de skall ta upp målet till prövning eller inte. Det skall även nämnas att misshandel är ett brott som ligger under så kallat allmänt åtal där det är åklagaren främst som för målet. Även om du inte vill bestrida överklagan så kan åklagaren välja att göra detta. Lycka till. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare