Körkortsavgifter.

Hej! Jag har skickat en fråga tidigare om körkortstillståndsavgifter. Jag frågade om avgiften för återkallelse av körkort [1670 kr] preskriberas efter 5 år. Nu är min fråga om avgiften för körkortstillstånd kommer att sänkas någon gång alls i framtiden till den vanliga avgiften [220 kr] eller om jag måste betala 1670 kr oavsett hur många år det har gått sedan domen för grov rattfylla vann laga kraft. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det finns en femårig preskriptionstid för denna avgift. Den förhöjda avgiften 1670 kronor används från och med då beslut fattades om återkallelse av ditt körkort och fem år framåt i tiden. Skulle du ansöka om ett nytt körkortstillstånd inom denna tidsperiod kommer du få betala 1670 kronor. Detta innebär att den förhöjda avgiften endast gäller för ett visst antal år. När fem år har passerat kommer avgiften att återgå till 220 kronor. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare