Avhjälpandets omfattning

Hej, Om man själv köper in ett parkettgolv och sedan hyr in själva tjänsten att lägga det, och först när det är lagt ser att vissa av parkettdelarna har tillverkningsfel, vad gäller då? Kan man kräva att materialleverantören ersätter både materialet och själva arbetet med att ta upp och lägga tillbaka golvet, eller hur ser ansvarsfördelningen ut mellan alla tre parter (materiallevantör, inhyrd golvläggare och beställaren)? Mvh Martin

Lawline svarar

Hej! Jag utgår ifrån att du köpt varan och tjänsten i egenskap av privatperson, konsument. För köpet av parkett är Konsumentköplagen tillämplig och för själva parkettläggningen är Konsumenttjänstlagen tillämplig. Då det är fel i varan, parketten, är det Konsumentköplagen vi ska använda oss av. Den hittar du här: https://lagen.nu/1990:932 Vad som enligt lagen aves med fel i varan hittar du i främst i 16 §. Det första du måste göra vid fel i en vara är att reklamera inom ”skälig tid”, vilket normalt är inom 2 månader från det att du märkt felet, se 23 §. Efter att du reklamerat felet, eller i samband med att du gör det, har du möjlighet att göra vissa påföljder gällande. Det kan t.ex. vara att säljaren ”avhälper” felet eller att han företar omleverans. Eftersom golvet redan är monterat är förmodligen ”avhjälpande” att föredra. Det innebär, som du skriver, att materialleverantören ersätter såväl materialet som arbetskostnaden, se 26 §. Du har dock bara möjlighet att kräva avhjälpande om det inte skulle leda till en ”oskälig kostnad” för leverantören. Detta är fallet när felet t.ex. är av mindre betydelse och avhjälpandet skulle kosta väldigt mycket. Det bör dessutom poängteras att köparen som huvudregel har rätt till ekonomiskt skadestånd för den skada han lider på grund av att varan är felaktig, enligt 30 §. Lycka till! vänligen
Jimmy LyttbackaRådgivare