Brottsangivelse

jag har blivit beskylld för att ha stulit. vad skall/kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om någon utpekar dig inför andra personer, rätt eller orätt, för att ha begått en brottslig handling kan den personen ha gjort sig skyldig till förtal, om det inte anses att det var försvarligt att yttra sig. Även om du inte har skuld till det brott du anklagas för kan det anses försvarligt att yttra sig om den personen hade anledning att misstänka dig för brottet. Men det kan finnas situationer då det inte är försvarligt att yttra sig även om du är skyldig till brottet. Det framgår inte huruvida du har polisanmälts för händelsen. Om så har skett och du är oskyldig kan den person som har anmält dig ha begått en kriminell handling. Du kan i så fall välja att göra en egen polisanmälan för falsk eller obefogad angivelse. Du har rätt att utse en försvarare som företräder dina intressen i rätten. Du kan i vissa fall ha rätt till en offentlig försvarare. Om polisen väljer att inleda en förundersökning och du är skäligen misstänkt för att ha begått ett brott har du rätt att ta del av den misstanken. Som misstänkt gärningsman har du vissa rättigheter, t.ex. har du rätt att ta del av det som framkommer i förundersökningen och i viss mån rätt att begära komplettering av denna. Vänlig hälsning,
Petter BjörkstenRådgivare