FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/05/2012

Påföljd vid grovt skattebrott

Hej. jag har blivit påförd skattetillägg för osant intygande i deklarationen,nu ska ja bli dömd för grovt skattebrott för samma sak, jag har blivit "erbjuden" villkorligt + böter 28000kr .Ska jag godta det eeler va tycker ni ??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Enligt skattebrottslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710069.htm) 4 § är straffet för grovt skattebrott fängelse mellan sex månader och sex år. Bestämmandet av påföljd för ett visst brott är en ganska komplicerad och svårförklarad mekanism. Vad som kan sägas är att om rätten, som du kallar det, erbjudit dig villkorlig dom (jag antar att det är villkorlig dom du avser när du skriver villkorligt i din fråga) samt 28 000 kronor i böter måste de ha funnit vissa omständigheter som talar för att sänka straffet från fängelse i ditt fall. Man kan anta att eftersom du blir påförd ett skattetillägg anser rätten att du blir tillräckligt straffad om du även får böter och således behövs inte ett frihetsberövande straff. Det finns flera exempel på dylika så kallade billighetsskäl i Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) 29 kapitlet 5 § vilka kan sänka straffet men med stöd i det som framgår i din fråga kan jag tyvärr inte dra några mer exakta slutsatser. Det här är egentligen en fråga du bör diskutera med en mer insatt försvarsadvokat men personligen tycker jag att villkorlig dom kombinerat med 28 000 kronor i böter låter fördelaktigare än minst sex månader i fängelse vilket, som sagt, är det lagstadgade straffet för grovt skattebrott. Observera att efter villkorlig dom löper en prövotid på två år enligt Brottsbalken 27 kapitlet 3 §. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare