Besittningsskydd vid andrahandsuthyrning

Två frågor: 1. Har hyresrätt på obestämd tid i två familjshus (två våningar-två lägenheter) där hyresvärden äger huset och själv bor i den ena av de två lägenheterna. Kan han säga upp mig för att själv förfoga över fastigheten? Om ja, måste han då erbjuda mig likvärdigt boende? (besittningsskyddet har inte avtalats bort) 2. Nuvarande hyresvärd och fastighetsägare köpte huset i jan. 2012 - Hyresvärden/fastighetsägaren desförinnan och jag hade en överenskommelse vad gäller vilka delar av tomten som JAG förfogade över. Nuvarande fastighetsägare/hyresvärd har en helt annan åsikt och tagit bort 99% av den ytan som jag (som hyresgäst) förfogade över vilket innebär att jag nu är utan "ute-plats" - Är detta ok?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! 1) Vad avser din första fråga så inträder ett besittningsskydd för en hyresgäst efter två år, om detta inte avtalats bort. I vissa särskilda fall har hyresgästen inte heller rätt till förläggning genom att åberopa besittningsskyddet då detta inte gäller i vissa specifika situationer. En sådan situation är om lägenheten utgör en del av upplåtarens egna bostad. Detta gäller även oavsett vem som hyr ut del av sin egen bostad: hyresgäst, villaägare, bostadsrättshavare eller ägare av hyreshus. I ditt fall verkar det dock som om du inte bor inneboende utan snarare bor i en separat lägenhet till din hyresvärds lägenhet. Således har du ett besittningsskydd. Ditt besittningsskydd kan dock vara inskränkt på grund av vissa anledningar, vilket kan medför att du ändock måste flytta. En sådan anledning är att hyresavtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Det gäller framför allt när hyresvärden har ett befogat intresse av att själv förfoga över huset, t.ex. för att bosätta sig i det. I sådana fall är utgångspunkten att hyresförhållandet skall upplösas, i vart fall på sikt. Hyresgästen skall emellertid i regel ges skäligt rådrum för att vid behov skaffa en annan bostad. Det är således upp till dig som hyresgäst att hitta en ny bostad och din hyresvärd har ingen sådan skyldighet. 2) Vad avser din andra fråga så uppstår ett nytt hyresförhållande mellan dig och din nya hyresvärd och din nya hyresvärd är inte bunden av din tidigare hyresvärds förpliktelser såvida denne inte i ett sidoavtal åtagit sig att vara bunden av dessa. Och vad avser uteplatsen och nyttjanderätten till denna så blir hyresavtalet utslagsgivande och vad som avtalats däri. Med detta hoppas jag att jag besvarat dina frågor! Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare