Utmätningsförfarandet m.m.

Min sambo har släppt underhåll/kvarskatt till kronofogden, får kronofogden utreda mig i egenskap av hans sambo när de utreder honom? Får kronofogden eller även annan myndighet under utredning av ett ärende, starta annan utredning/titta på andra saker än just ärendet de fått i uppgift att utreda? Vem är skyldig att betala skatt för bostadsförmån?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om utmätning finns i Utsökningsbalken (UB). Angående dig som sambo: Kronofogdemyndigheten presumerar att allt som finns i din sambos besittning (framförallt det som finns i er gemensamma bostad) är din sambos egendom. För att undanta egendom från utmätning måste alltså du bevisa att det rör sig om _din_ egendom, se 4:18 UB. På så sätt kan man säga att även du som sambo utreds. Även din lön och andra inkomster räknas in när kronofogden beräknar din sambos tillgångar, eftersom dina inkomster tillhör hushållets. Däremot kan aldrig din lön utmätas för din sambos skulder. Angående utredningen och vad som innefattas: Enligt 4:9 UB ska kronofogden utreda inkomst och tillgångar hos personen vars egedom ska bli utmätt, i den utsträckning ansökan om utmätning kräver det. Det är kronofogden själva som tar beslutet om hur ingående utredningen ska vara för att kunna fullfölja det som ansökan avser. Slutligen, angående bostadsförmånen, så återfinns regler om förmåner i inkomstskattelagen (IL). Både arbetsgivaren och den anställde ska betala skatt för bostadsförmånen. Arbetsgivaren betalar ett schablonbelopp. Den anställde ska betala skatt på marknadsvärdet av förmånen, det vill säga det värde som gäller för en motsvarande bostad på orten, 61:2 IL. Detta ska alltså tas med på inkomstdeklarationen. Hoppas du fått svar på dina frågor! Lycka till! Länk till UB: https://lagen.nu/1981:774 Länk till IL: https://lagen.nu/1999:1229 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare