Uppsägning av hyresgäst för att själva förfoga över lägenheten.

Hej! Vi är intresserade av att köpa ett hus, där en del av övervåningen är en separat lägenhet som i dagsläget är uthyrd. Dock vill och behöver vi förfoga över denna med för ett generationsboende. Vågar man köpa huset som det är eller ska man be försäljaren säga upp hyresgästen innan ev köp.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga, Jag utgår från att det rör sig om ett en- eller tvåfamiljshus och inte av en större hyresfastighet där ni även har andra lägenheter till uthyrning. Som hyresgäst har man ett starkt besittningsskydd vilket innebär att även om ni säger upp hyresavtalet kan denne ha rätt att förlänga avtalet, d v s att bo kvar. I Jordabalkens (JB) 12 kap 46 § finns en rad olika situationer som gör att hyresgästen inte har rätt att förlänga hyresavtalet, d v s som gör att denne måste flytta. Hyresgästen har ändå rätt till sin uppsägningstid som enligt JB 12:4 1 st 1 p är 3 månader om inte en längre uppsägningstid har avtalats. Eftersom ni ska använda huset själva är JB 12:46 6 p. tillämplig som säger att om hyresvärden har ett intresse att själva förfoga över lägenheten får hyresgästen sägas upp. Att huset ska användas som ett generationsboende borde falla in under regelns tillämpningsområde. Det är även möjlig för den nuvarande ägaren att säga upp hyresgästen med hjälp av JB 12:46 6 p då han också har ett intresse av att själv förfoga över lägenheten; nämligen att han ska sälja till er och en förutsättning för er är att ni kan nyttja hela huset. För att svara på er fråga så kan det vara klokt att om möjligt be den nuvarande ägaren att säga upp hyresgästen så att uppsägningstiden börjar ticka och kanske är slut när ni väl ska flytta in. Förslagsvis talar ni även med hyresgästen och förklarar att ni ämnar köpa huset och att ni inte kan ha en hyresgäst eftersom ni själva behöver förfoga över hela huset. Jordabalken hittar ni här: https://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare