Ansvar för skulder

Hej! Kan banken göra anspråk på barnens sparpengar när intäkten vid försäljning av mig ägda fastigheten inte kommer att täcka mina skulder till banken?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Dina personliga skulder kan aldrig gå över på dina barn. Därför kan inte banken vid en eventuell utmätning göra anspråk på dina barns sparpengar. Detta gäller givetvis under förutsättning att pengarna inte finns på ditt bankkonto, då egendom i din besittning presumeras tillhöra dig och inte dina barn, se 4 kap 18 § Utsökningsbalken. I det fallet måste du bevisa att det inte är dina pengar, vilket är mycket svårt, särskilt gällande bankmedel då den typen av egendom är svår att separera. Länk till Utsökningsbalken: https://lagen.nu/1981:774 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare