Regler kring att köra jordbrukstraktor

Jag har förlorat mitt B körkort. Hur lyder reglerna kring hur jag får köra en jordbrukstraktor vid gården jag jobbar på utan körkort? Hur långt ifrån gården får jag köra om jag ska till olika åkrar? Hur lyder dessa regler?

Lawline svarar

Hej. Som huvudregel krävs ett körkort eller ett traktorkort för att få köra traktor. Detta är dock inget krav om körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål. Länk till Transportstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Arbetsfordon/Traktor/ Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare