Skadestånd med anledning av hundbett

Blev biten av grannens hund. ¤ stygn, stelkrampsspruta samt pc i 10 dagar. Var tvungen att vara hemma från jobbet i 2 dagar. Fått full kompensation för förlorad arbetsinkomst samt läkarkostnad från grannens försäkringsbolag men har bara fått 600 kr i sveda och värk. Kunde inte använda armen på en vecka eftersom den var mkt svullen och det gjorde väldigt ont. Kan jag kräva mer ersättning av hundägaren då jag inte alls tycker jag blivit fullt kompenserad. Hur bär jag mig åt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du kommit till oss på lawline för svar på din fråga. Jag skall försöka besvara den på bästa möjliga sätt. Som du kanske vet har en hundägare strikt ansvar för sitt djur enligt Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150). Att ansvaret är strikt innebär att skadeståndsansvar uppstår oberoende av om uppsåt (dolus) eller oaktsamhet (culpa) förelegat. Då du redan tycks fått ersättning och endast frågar om du har möjlighet att få ytterligare ersättning för sveda och värk skall jag redogöra för rättsläget. Huvudregeln beträffande alla typer av skadestånd är att den skadelidande, alltså du, skall sättas i samma ekonomiska läge som om skadan aldrig inträffat. Utöver detta kan man även som du nämnt få en ersättning för sveda och verk vilket i princip fungerar som ett plåster på såren. Om du inte anser dig ha blivit fullt kompenserad så kan jag dels rekommendera dig att kontakta Brottsofferjouren och för dom visa dina skador för att samråda om vilken ersättning du faktiskt är berättigad till. Dels kan du skaffa dig ett ombud och lämna in en stämningsansökan till din närmaste tingsrätt. Lycka till och hoppas svaret kommer att vara till hjälp.
Lawline RådgivareRådgivare