Fastighetsandel i gåva

Ett samboförhållande där ena parten har lagfart på 80% och anda parten har lagfart på 20%. Fastigheten värderad till 4,7 milj. 80% -aren vill vill ge 20%-aren en gåva så agandeförhållandet blir 50/50. Uppstår någon kostnad ev skatt el liknande? Tillvägagångsätt?

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar din fråga så som att den ena parten i samboförhållandet vill ge 30% av sin fastighetsandel till den andra parten. Vid gåva av fast egendom gäller samma formkrav som vid försäljning av fast egendom, vilket följer av 4 kap. 20 § Jordabalken (1970:994), JB (https://lagen.nu/1970:994). För att gåvan ska bli giltig måste man upprätta en köpehandling som som undertecknas av såväl gåvogivare som mottagare. Handlingen ska ange köpeskilling samt en överlåtelseförklaring av nuvarande ägaren. Då du skriver att 80%-aren vill ge 20%-aren en gåva tolkar jag det som att 20%-aren inte ska betala något för förvärvet och köpeskillingen bör alltså anges vara 0 kronor. För att överlåtelsen ska betraktas som en gåva även skatterättsligt måste ersättningen understiga taxeringsvärdet, vilket det gör. Det krävs dock dessutom att vissa gåvorekvisit är uppfyllda. Först måste man kunna visa att det föreligger en gåvoavsikt, dvs att den ena sambon haft för avsikt att ge sina 30% i gåva till sin sambo. Som regel föreligger det presumtion för gåvoavsikt då parterna är närstående. Enligt inkomstskattelagen räknas sambos dock endast som närstående om de tidigare varit gifta med varandra eller har barn tillsammans, 2 kap. 20 § och 22 § Inkomstskattelagen (1999:1229)(https://lagen.nu/1999:1229). Om så inte är fallet är personerna i fråga alltså inte närstående och då föreligger presumtion för att givaren inte haft gåvoavsikt. Då det dock endast är en presumtion kan det givetvis motbevisas genom t.ex. en uttrycklig viljeförklaring från givaren i köpehandlingen. Det andra rekvisitet som måste vara uppfyllt för att transaktionen skattemässigt ska betraktas som en gåva är att det skett en förmögenhetsöverföring. I denna situationen kommer den mottagande sambon få 30% av fastigheten och därmed åtnjuta en förmögenhetsökning motsvarande 30% av fastighetsvärdet. Samtidigt kommer den givande sambons förmögenhet minska i motsvarande mån. Därmed har en förmögenhetsöverföring skett och detta villkor tycks vara uppfyllt. En sista förutsättning för att det ska betraktas som en gåva är att gåvotransaktionen sker frivilligt. Om dessa rekvisit är uppfyllda och köpeskillingen understiger taxeringsvärdet betraktas transaktionen alltså skatterättsligt som en gåva. Detta innebär att ingen skatt behöver erläggas av givaren, enligt 8 kap. 2 § IL. Istället träder mottagaren in i givarens skattemässiga situation enligt den så kallade kontinuitetsprincipen, som bland annat kommer till uttryck i 44 kap 21 § IL. Den mottagande sambon kommer därmed att betala skatt på den eventuella kapitalvinst på de 30%en som uppstår vid avyttring av fastigheten. Min bedömning är sammanfattningsvis att överlåtelsen kommer att betraktas som en gåva och att givaren därmed inte behöver betala någon kapitalvinstskatt. För att försäkra er om att det betraktas som en gåva bör dock en handling upprättas som uppfyller de formkrav som anges i 4 kap. JB. Av handlingen bör det även tydligt framgå att givaren har för avsikt att ge sin andel i gåva till sin sambo och att han gör det frivilligt. Lycka till! Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare