Tvångsförsäljning av bostadsrätt?

Hej, Kan en äldre person som är i behov av ett äldreboende tvingas juridiskt av något skäl att sälja sin bostadsrätt eller kan den vara kvar i hennes ägo när hon flyttar till äldreboendet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns ingen lagstiftning om att en person måste sälja sin bostadsrätt vid flytt till äldreboende. För att få äga en bostadsrätt måste dock föreningen godta personen som medlem, vilket följer av 2 kap. 1 § bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614). Stadgarna kan uppställa olika krav som medlemmarna har att rätta sig efter. Ett sådant krav kan vara att personen i fråga ska vara folkbokförd på den adressen. Stadgarna kan även uppställa villkor för uteslutning ur föreningen. Av 2 kap. 11 § bostadsrättslagen följer att en medlem kan uteslutas ur föreningen om uteslutningsgrunderna klart framgår av stadgarna. Svaret på din fråga är således att det inte finns någon lagstiftning som tvingar en person att sälja sin bostadsrätt vid förflyttning till äldreboende. Däremot kan stadgarna i bostadsföreningen uppställa villkor om att bostadsrättsinnehavaren ska vara bokförd på adressen för att äga medlemsskap. Om det utgör en uteslutningsgrund enligt stadgarna att personen i fråga inte bor i sin bostadsrätt kan uteslutning aktualiseras. Mitt råd till dig är därför att studera vad som står i stadgarna. Ovan finner du en länk till bostadsrättslagen, ifall du även vill läsa vidare i lagen. Vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare