Visning av hyresrätt

Vi hyr en gård som vi bor på men nu vill ägaren sälja. Vi har 3mån uppsägningstid. Enligt ägaren så får ägaren visa huset för ev. köpare medans vi bor här, det inebär att ägaren ska visa huset med våra möbler. Får hon göra så?

Lawline svarar

Hej! Tyvärr måste jag medella att hyresvärden har rätt att göra så. För hyresavtal gäller 12 kap Jordabalken, även kallad hyreslagen. I 26 §behandlas när er hyresvärd får beredda sig tillträde till lägenheten. Det framgår av denna paragraf att "När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid." Jag tolkar det som att ert hyresavtal har blivit uppsagt och uppsägningstiden börjat löpa? Enligt hyreslagen har då hyresvärden rätt att visa lägenhten eftersom den är ledig till uthyrning. Vad gäller möblerna finns det självklart ingen skyldighet för er att ha kvar dem i huset, det är självklart bara huset hyresvärden har rätt att visa upp. MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare