FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/06/2012

Återge fakta = hets mot folkgrupp?

Hejsan. Jag har en fråga angående Hets Mot Folkgrupp. Om man driver en blogg där man diskuterar problematik som rör invandring och vissa etniska/religiösa grupper i Sverige och använder sig av fakta och forskning som styrker det man skriver, är det då Hets Mot Folkgrupp? Får man t.ex. skriva att afrikaner generellt har lägre IQ än asiater och vita och hänvisa till forskning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga vars frågeställning är relativt vanligt förekommande i etern. Bestämmelserna om hets mot folkgrupp finns i Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) 16 kapitlet 8 § där följande stadgas: "Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter." I din fråga är det ingen tvekan om att uttalandet att till exempel afrikaner (vilket utgör en folkgrupp) generellt har lägre IQ sprids genom att en blogg drivs. Det svåra i bedömningen gällande din fråga är huruvida uttalandet uttrycker missaktning. Enligt doktrin (Karnov) ska begreppet missaktning, i enlighet med Brottsbalken 16 kapitlet 8 §, tolkas med viss försiktighet. Alla uttryck av nedsättande karaktär eller nedsättande natur innefattas inte utan för straffbarhet krävs att det är fullt klart att uttalandet överskrider gränsen för en saklig och vederhäftig diskussion rörande den aktuella folkgruppen. Om din blogg hänvisar till saklig, modern (inte från 1930-talets Tyskland med andra ord) och seriös forskning bör inte uppenbarhetskravet uppfyllas. I praxis (NJA 2007:805) ansågs en person ha överskridit förbjudet mot hets mot folkgrupp men eftersom överträdelsen inte var uppenbar friades den åtalade. Ett ofta citerat rättsfall (NJA 2005:805) i sammanhanget är det gällande pastor Åke Green som under en predikan uttalade missaktning om homosexuella. I detta fall friades pastorn på grund av att predikan var riktad till en liten skara personer; bara församlingen och inte alla möjliga personer som din blogg är tillgänglig för. Till slut bör det påpekas att det du beskriver utgör ett svårt gränsfall. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare