FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/06/2012

Mened

Hej! Har en fråga anående mened i rättegång. 1. Får en advokat uppmanna ett vitta att begå mened? Eller kan man anmäla en advokat för anstiftan till mened? 2. Får man kalla en advokat till en rättegång då han uppgivet att han har pratat med en person som han hänvisar till och framför uppgifter om det i rättegången? Eller har en advokat någonform av skydd? Advokaten vilselede rätten med 3. Har en bandinspelning och tänkte att göra en polisanmälan angående mened som jag kan bevisa? Vart kan jag vända mig till för att få banden utskriven till text och verifierat att det som säga på banden verkligen det som står på papperet?

Lawline svarar

Hej tack för dina intressanta frågor. 1) En advokat får ABSOLUT inte uppmana ett vittne att begå mened. Detta strider mot god advokatsed och sannolikheten är stor att advokat i fråga blir av med sin advokattitel om detta uppdagas. Mened i sig är ett så kallat artbrott vilket innebär att det anses vara synnerligen allvarligt, bland annat eftersom tilltron till rättssystemet kan rubbas. En advokat är på inget sätt skyddat mot en anmälan för anstiftan så det går bra att anmäla. Svårigheten kommer snarare ligga i att bevisa att advokaten de facto begått mened. 2) Det du beskriver i punkt två (att kalla ett vittne som ska berätta vad i sin tur en annan person berättat för detta första vittne) kallas hörsägen. Hörsägen är, till skillnad från i andra länder, tillåtet i Sverige men det har väldigt lågt bevisvärde vilket innebär att rätten inte kommer lägga så stor vikt vid det. Generellt är inte advokater skyddade men de kan på grund av tystnadsplikt vara förhindrade att svara på vissa frågor. Denna tystnadsplikt är lagstadgad. 3) Enligt Rättegångsbalken (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm) 35 kapitlet 1 § är all form av bevisning tillåtet vid en domstolsförhandling. Detta innebär att även en bandinspelning kan användas i sin ursprungliga form. Om du trots detta vill ha det som sägs på banden nedskrivna och verifierade vet jag inte tyvärr inte vart du ska vända dig. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare