FrågaPROCESSRÄTTDomstol19/06/2012

Internationell domsrätt skilsmässa

Hej Jag ligger mitt i en skilsmässa. Jag befinner mig för närvarande i Thailand och förhandlingarna har börjat här. Min fundering är följande; På grund av flera anledningar vill jag avbryta förhandlingarna här och ta upp ärendet i Sverige istället. Vad händer om min man inte vill infinna sig i sverige för att genomgå detta? Han har företag här nere och jag vet ganska säkert att han inte vill spendera tid i sverige för dessa förhandlingar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Den fråga du ställer rör internationell domsrätt och litis pendens i äktenskapsskillnadsmål (kort sagt vilket lands domstol som får döma i ett äktenskapsskillnadsmål). Dessa frågor regleras för Sveriges del i den s.k. Bryssel II-förordningen och lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL). Frågan om svensk domstol har rätt att döma avgörs främst med hänsyn till i vilket land eller vilka länder ni har hemvist och vilka medborgarskap ni har (se art. 3 Bryssel II och 3 kap. 2,7 och 11§§ IÄL). För att kunna bedöma din fråga behöver jag alltså dessa uppgifter. Kanske kan du återkomma med uppgifter om era respektive hemvistländer (vilket land ni bor i och om det är stadigvarande över en längre tid) samt medborgarskap? Mvh Mattias Lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap finns på https://lagen.nu/1904:26_s.1
Lawline RådgivareRådgivare