FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/11/2006

Allmän handling och sekretess

Hello, om man har dokument som är sekretess belagda samt en avgift på den sekretessbelagda dokumenten och om någon bryter sekretessen, kan man kräva sekretess avgiften, och hur gör man det?

Lawline svarar

ALLMÄN HANDLING Jag vill inledningsvis klargöra att i en fråga som gäller avgifter för att ta del av handlingar är det viktigt att som första steg avgöra om handlingarna är allmänna eller inte. Med andra ord kan dokumenten anses ha uppnått det handläggningstadium som beviljar dem statusen av allmän handling (2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen, härefter TF ). Det finns två huvudfall. En handling är allmän då den antingen upprättats hos en myndighhet eller inkommit till myndigheten (TF 2 kap.6, 7 §§). ALLMÄN HANDLING OCH AVGIFTER Om en handling är allmän så är nästa steg att avgöra om handlingen är offentlig eller sekrettesbelagd. Om handlingen är offentlig så har alla svenska medborgare enligt huvudregeln rätt att ta del av handlingen utan att betala avgift. Det saknas alltså rättslig grund att avgiftsbelägga denna rätt (TF 2 kap. 12,14 §§). Om sökanden vill ha en kopia av handlingen så har denne rätt till det men rätten att få kopia kan dock avgiftsbeläggas (TF 2 kap. 13§). För att en myndighet ska kunna hävda att en handling är sekretessbelagd måste de visa att en sekretessgrund är tillämplig (TF 2 kap 2 §, sekretesslagen, härefter SekrL). Om myndigheten ej kan visa att en sekretessgrund är tillämplig är den skyldig att lämna ut handlingen. Att myndigheten har försett en handling med hemligstämpling innebär inte automatiskt att handlingen är hemlig utan detta måste prövas i varje enskilt fall och i slutändan av domstol (TF 2 kap. 15 §, 15 kap. 7 § SekrL). Är handlingen sekretessbelagd så får myndigheten och den ansvarige tjänstemannen inte lämna ut handlingen enligt huvudregeln. Om en sekretessbelagd handling lämnas ut kan ansvar för brott mot tystnadsplikt aktualiseras (BrB 20 kap. 3 §). Om handlingen inte är allmän utan exemplevis utgör en företagshemlighet är inte sekretesslagstiftningen eller tryckfrihetsförordningen tillämplig. I ett sådant fall kan ett brytande av sekretess aktualisera brott mot lagen om företagshemligheter och skadestånd enligt denna lag ( 1,2, 3, 5,6 §§ lagen om skydd för företagshemligheter). SAMMANFATTNING Om en handlig inte är ”privat” utan allmän enligt TF så får ett utlämnande endast hindras om det föreligger en tillämplig sekretessgrund. Om handlingen ej är sekretessbelagd så får ett utlämnande endast avgiftsbeläggas om sökanden önskar ta del av handlingen i avskrift eller kopia. Det är endast myndigheten som har rätt att ta ut avgift för utlämnande av allmän handling och det saknas rätt för privatpersoner att kräva avgift för utlämnande av en allmän handling även om handlingen skulle beröra dennes privata förhållanden. Om en handling är privat och också kan karaktäriseras som en företagshemlighet kan straff och skadestånd aktualiseras för den som lämnar ut handlingen. Det finns dock för närvarande ingen i svensk rätt erkänd möjlighet att kräva sekretessavgift då ett utlämnande av allmän handling sker i strid med en privatpersons vilja. Om du vill ha mer rättslig information bör du kontakta någon expert inom förvaltningsrätt..
Jacob ÖbergRådgivare