FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/06/2012

Fel i bostadsrätt

Hej! Köpte nyligen en lägenhet och när första kvartalsavin kommer från föreningen upptäcker vi att vi säljaren har angett fel hyra i kontraktet, prospektet och överallt där den näms. Det skiljer ca 1100 kr/mån. Hur görs vi skadelösa i detta kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej, Till och börja med kan jag konstatera att bostadsrätter betraktas som lös egendom i lagen och därför tillämpas köplagen istället för jordabalken som gäller fast egendom. De påföljderna som du kan göra gällande är prisavdrag, hävning eller skadestånd. I samtliga fallen har du dock en undersökningsplikt enligt KöpL 20 §. De felen som du kunde ha uppdagat vid en närmare undersökning kan du inte åberopa som fel. Det beror t.ex. på om du har varit i kontakt med bostadsföreningen före köpet. Ett negligerande av undersökningsplikten kommer dock inte att medföra förlust av din rätt att åberopa felen om säljaren har agerat i strid mot tro och heder, enligt samma paragraf. Om de har angivit det lägre priset vid förhandlingar, använt det som marknadsföringsmedel och fört in det i kontraktet har du fortfarande goda chanser att åberopa felet. Hävning blir aktuell endast om felet är av väsentlig betydelse. Du får bevisbördan för att visa att köpet inte hade kommit till stånd om den riktiga hyran hade förmedlats. Prisavdrag enligt KöpL. 37-38 § är då enklast att tillgripa. Hälsningar
Kevin ÖksuzRådgivare