Väsentligt fel i bostadsrätt.

Hej! Vi köpte vår bostadsrätt för ett år sedan. Efter 2 månader kröp det fram att vi inte fick använda vår balkong då det var rasrisk på denna. Detta framkom varken av säljaren, broschyrer eller mäklaren. Vi kontaktade sen själva mäklaren som försäkrade oss om att hon inget vetat om detta, och ställde sen ett ersättningskrav mot säljarna vilket de dementerade genom att hänvisa till undersökningsplikten. Vi tyckte dock att en balkong som inte kan användas vore något de borde upplysa om, särskilt som balkongen var dekorerad och lägenheten såldes "med balkong". Nu har lägenheten ovanför oss (vars fd ägare, dvs. våra fd grannar upplyste oss om förbud att beträda balkong) sålts mha samma mäklare och vi fick precis veta att de inte heller visste om detta. i detta fall har vi direkta bevis i och med mailkorrenspondens med mäklaren från förra året. Hur skall vi gå vidare???

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I och med att det är en bostadsrätt som ni har köpt så blir köplagen (https://lagen.nu/1990:931) tillämplig (detta då en bostadsrätt är en andel i en förening och inte en fastighet och köpet sker mellan säljaren som får antas vara en privatperson och er). Av 20 § 1-2 st. KöpL framgår att undersökningsplikten INTE är särskilt långtgående och i det här fallet kan det knappast krävas av er att ni skall undersöka huruvida balkongen har tillträdesförbud (såvidare det inte har funnits indikationer på det vid köpet - vilket det av er fråga att döma inte verkar ha funnits). Med andra ord rör det sig alltså om ett fel i varan i enlighet med 17-18 §§ KöpL (eller 19 § KöpL om bostadsrätten har sålts i befintligt skick då en icke användbar balkong måste anses vara ett väsentligt fel som säljaren borde ha upplyst er om). Grundat på att det föreligger ett väsentligt fel i er bostadsrätt så har ni rätt till avhjälpande (30-31 §§ KöpL), prisavdrag (30, 37-3 §§ KöpL)eller hävning av köpet (30, 39 §§ KöpL). Ni kan även ha rätt till skadestånd för ev. merkostnader (30, 40 §§ KöpL). http://lawline.se/answers/13250 samt http://lawline.se/answers/12867 kan även vara av intresse för er.
Sebastian WallinRådgivare