Rätt för styrelse i bostadsrättsförening att komma in i lägenheten

Hej! Om det ska göras en besiktning i en BR och besiktningsmannen ska ha delar av styrelsen med sig måste man släppa in dom som är med i styrelsen i lägenheten eller kan man neka dom att komma in?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om bostadrätter finner du i bostadsrättslagen (BRL). I 7 kap BRL regleras bostadsrättsinnehavarens rättigheter och skyldigheter. 7 kap 13 § handlar om rätten för bostadsrättsföreningens företrädare att komma in i lägenheten under vissa omständigheter. Dessa situationer är exempelvis kontroll av lägenhetens skick samt vid utrotning av ohyra. Då det rör sig om en besiktning av bostadsrätten är detta detsamma som en kontroll av skicket och styrelsen som företräder bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten för att kunna genomföra detta. Min rekommendation till dig är därför att inte neka dem att gå in i lägenheten. Länk till BRL: https://lagen.nu/1991:614 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare