FrågaPROCESSRÄTTDomstol05/07/2012

Resning på utslag från kronofogdemyndigheten

Jag undrar om jag kan begära resning på ett betalningsföreläggande utslag från Kronofogden? Och om jag kan det, vem skickar jag resningsansökan till? Utslaget har redan vunnit laga kraft sedan november 2011 och ingen överklagan eller återvinning har gjorts. Utsalget gäller en skuld jag har till ett företag som skulle bygga en hemsida åt mig. Ärendet gick till kronofogden då det var en tvist om en eventuell ränta. På grund av min okunnskap i hur kronofogdens process fungerar så kom det ett utslag. Efter utslaget så har dock detta företag gjort det klart att de inte har någon som helst avsikt att bygga hemsidan åt mig över huvud taget, och dem säger att de inte behöver göra något för att de har utslaget som har vunnit laga kraft så dem får sina pengar ändå och att jag måste betala.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Enligt 64 § i lagen om betalningsföreläggande och handräckning vinner ett utslag i mål om betalningsföreläggande rättskraft, i enlighet med vad som gäller för en lagakraftvunnen tvistemålsdom, när tiden för återvinning löpt ut. Utslaget vinner alltså laga kraft vid återvinningstidens utgång. För att kunna riva upp ett utslag från kronofogden som vunnit laga kraft krävs att du utnyttjar ett s.k. extraordinärt rättsmedel (resning, återställande av försutten tid, domvilla eller nullitetsbesvär). De extraordinära rättsmedlen regleras i 58-59 kap. rättegångsbalken. Det framgår inte klart i lagtexten till vilken instans du skall rikta din resningsansökan i förevarande fall. I rättsfallet NJA 1993 s. 427 har dock HD uttalat att ansökan om resning mot kronofogdemyndighetens utslag skall prövas av hovrätten. Det är alltså hovrätten som kan pröva din ansökan. Lycka till! Mvh Mattias Lagen om betalningsföreläggande och handräckning finns på: https://lagen.nu/1990:746 Rättegångsbalken finns på: https://lagen.nu/1942:740 NJA 1993 s. 427 finns på: https://lagen.nu/dom/nja/1993s427
Lawline RådgivareRådgivare