Kostnader för offentlig rättegång

Hej!Min som som är 15 år är misstänkt för misshandel. Vi frågade om han kan få advokat innan förhör och då tingsrätt förordnade offentlig försvarare för honom. Nu undrar jag om det blir rättegång och han då blir dömd för brott kommer vi att betala kostnader för försvarare? Han har inga inkomster

Lawline svarar

Hej! ¨ Vad gäller kostnader för offentlig försvare och rättegången som sådan är det staten som finanserar de offentliga rättegångarna, dvs. rättegångar som ligger under allmänt åtal såsom misshandel. Ni behöver alltså inte betala några kostnader för rättegången! De kostnader som din son kan bli ansvarig att betala är endast möjliga skadeståndsanspråk. Skadeståndsanspårken bestäms av rätten bland annat utifrån hur den anklagades ekonomi ser ut, då din son inte har någon inkomst lär dessa bli låga.
Lawline RådgivareRådgivare