FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/11/2006

Dolt fel i fastighet

Fuktskada är det dolt fel! Jag har köpt en villa från 1973 i förra året. Säljarförsäkrat hus.På avtalet står det det kan förekomma framtida skador i badrummet,mattsläpp, nu har vi lånat på huset och renoverat.Det var bara fukt ruttna spånskivor, kaklet sattes på plastmatta inga tättskickt på väggarna.Är det dolt fel,när vi anlitade betisiktningsman, noterade han som fuktskada.Kan vi få ut ngn ersättning från säljarens försäkring.Det gällde för två badrum.

Lawline svarar

Hej, Det är tyvärr svårt att ge ett exakt svar på din fråga eftersom svaret beror på många olika faktorer. Generellt sätt kan man dock säga att undersökningsplikten är mycket långtgående när det gäller köp av fast egendom (som t.ex. en villa). Om er besiktningsman fann att det rörde sig om en fuktskada är det troligtvis inget dolt fel. Om det ej varit möjligt att upptäcka felet vid en besiktning av ytan är det dock troligt att det rör sig om ett dolt fel. Det krävs exempelvis ej att man vid undersökningen borrar hål eller dylikt. Lagtexten och några relevanta rättsfall hittar du http://www.lagen.nu/1970:994#K4p19.
Ingela HöggrenRådgivare