FrågaSKATTERÄTTÖvrigt06/11/2006

Möjligt skjuta upp reavinsten om blir utköpt av sambo?

Om jag inte köper ut min föredetta sambo ur vår gemensamma bostad utan jag blir utköpt, kan jag då alltså inte skjuta upp en reavinst? Kan jag det om vi säljer den på marknaden? Vad är bäst om jag inte får behålla lägenheten?

Lawline svarar

Hej! Att skjuta upp reavinsten, så kallat uppskovsavdrag regleras i 47 kap. inkomstskattelagen (http://www.lagen.nu/1999:1229#K47 ). Villkoren för att få uppskovsavdrag regleras i 2-6 §§ och det finns inget som säger att bostaden måste säljas på marknaden. Det krävs i huvudsak att det är en avyttring av permanentbostad (ursprungsbostad), att kapitalvinsten uppgår till minst 50 000 kr och att man förvärvat eller avser att förvärva en ny bostad (ersättningsbostad). Således kan du få uppskov om er nuvarande bostad uppfyller kriterierna, dvs antingen är en privatbostadsfastighet (se 2:8 IL) eller en bostadsrätt som är privatbostad, samt att du har varit bosatt på den under minst ett år närmast före avyttringen eller under minst tre av de senaste fem åren. Vidare måste du förvärva en ny bostad som antingen kan vara en privatbostadsfastighet eller en bostadsrätt som är privatbostad. Det krävs som sagt även att du genom avyttringen gör en vinst på mer än 50 000 kr. Vänligen,
Anna BergmanRådgivare