Plats för ansökan om uppehållstillstånd

Kan man söka uppehållstillstånd på grund av familjeanknytnig från ett tredje land, dvs inte från "hemlandet" utan t.ex. från ett land där sökanden har rätt att vistas i tre månader med ett visum? Migrationsverkets webb säger att det ska vara ett land där "man har tillstånd att bo" utan att förklara mera medan utlänningslagen verkar inte säga något förutom att det ska vara utanför Sverige. Vad som gäller? Varför skulle inte godtas att söka från ett land som man har tillstånd att besöka?(Migrationsverkers kundtjänst upprepar bara samma formulering som står på deras webb, de saknar tydligen kompetens att förklara grunden till formuleringen)

Lawline svarar

Tack för din fråga. Som du säger är det utlänningslagen (2005:716), UtlL, som är tillämplig i detta fall. Det är 5 kapitlet som du bör studera, det rör uppehållstillstånd på olika grunder. Enligt 20 § 5 kapitlet UtlL är det Migrationsverket, alternativt Regeringskansliet, som beslutar om uppehållstillstånd. Det innebär att ingen annan förvaltningsmyndighet i Sverige är mer kompetenta att avgöra frågor om uppehållstillstånd, vare sig de informerar på hemsidan eller kontaktas via kundtjänsten, skriftligen eller genom besök. Migrationsverkets beslut i ett enskilt fall kan dock överklagas till domstol, 14 kapitlet UtlL. Möjligtvis har de inte förstått din fråga. Jag är själv inte helt säker på vad du menar. Jag föreslår att du åter ringer deras kundtjänst, alternativt kan du höra av dig och begära ett skriftligt svar, kanske blir det tydligare då. Enligt 18 § 5 kapitlet UtlL är huvudregeln följande: "En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan." Undantag görs sedan vid synnerliga skäl, vilket är ett mycket strängt krav. Fokus tycks alltså inte ligga på varifrån du söker, så länge det sker utanför Sverige. Kravet tycks vara att du ännu inte rest in i Sverige. Lycka till och hoppas att du fått svar! UtlL hämtad från lagen.nu.
Lars BålmanRådgivare