Skada vid tandvård

Hej. Tdl lagade mina tänder i maj och juni 2012. Det känner ont när tuggar mat och sista lagning fick inflammation. Jag gick till akuttandvård idag 27 juli 2012. Vad har jag rätt att göra?

Lawline svarar

Hej! Om du är missnöjd med din behandling och åsamkats skada kan du i första hand vända dig till den som utfört behandlingen på dig. Är detta inte ett alternativ kan du vända dig till mottagningens klinik/verksamhetschef, ifall det är inom folktandvården. I varje region finns även en patientnämnd du kan vända dig till. Om det är en privat mottagning och denna är medlem i organisationen ”Privattandläkarna”, kan du vända dig till deras förtroendenämnd. Du har dock rätt till att söka ersättning för skada som uppkommit i samband med tandvård, oavsett om du besökt Folktandvården eller en privat mottagning. Du ansöker ersättningen hos patientförsäkringen. Jag vill dock påpeka att vissa konsekvenser får man inte ersättning för, eftersom det alltid finns en risk att resultatet inte blir exakt som man tänkt sig. I ditt fall verkar det dock som att utfallet inte är en normal följd av behandlingen. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare