FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/07/2012

Falsk utsaga avseende yrkestitel och arbetsplats

Ligger i tvist med min hyrestgäst som ej betalat hyran och därför sänt ärendet till Kronofogden. Hyresgästen påstår sig betalat hyran, men kan ej uppvisa några bevis på detta och pengarna har fortfarande ej kommit mig tillhanda. Idag blev jag uppringd av en person som utgav sig för att vara jurist och hyresgästens juridiska ombud i ärendet. Hon försökte på flera sätt häva uppsägningen av hyresgästen samt ärendet hos Kronofogden. När jag kontaktar den advokatbyrå som hon påstår sig representera är det ingen som känns vid henne. Dvs. hon jobbar ej på byrån. Är detta olagligt? Bör jag göra en polisanmälan i ärendet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Mitt råd till dig är att stå fast vid ditt krav. För det fall att hyresgästen bestrider betalningsskyldighet vid kronofogden kommer ärendet att överlämnas till tingsrätten. I tingsrätten kommer ärendet att handläggas som ett tvistemål. Jag förutsätter att det finns ett skriftligt avtal som reglerar hyresförhållandet. För det fall att ärendet då hamnar i tingsrätten kommer hyresgästen att tvingas styrka att han betalat hyran. Kan hyresgästen inte göra det kommer målet sannolikt medföra att du vinner och kan med stöd av domen kräva hyresgästen på hyresbetalningen. Vad gäller den omständigheten att du blivit kontaktad av en person som utgett sig för att vara en annan än denne är förefaller det tveksamt ifall denne kan fällas till ansvar för något brott. 14 kap. brottsbalken (BrB) stadgar dock flertalet straffbud där ansvar kan utkrävas vid olika typer av förfalskningar. De brott som föreskrivs där torde dock inte vara tillämpliga i detta fall när personen du blivit kontaktad av endast muntligt utgett sig för att vara någon annan. För det fall att denne någon hade utgett sig för att exempelvis jobba på en myndighet så skulle det dock kunna medföra att ansvar kan utkrävas enligt 17 kap. 15 § BrB. Bestämmelsen är dock inte tillämplig i ett fall som det förevarande. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare