Lång handläggningstid hos migrationsverket

Hej! Utgångspunkten: ett avslag på ansökan om uppehållstillstånd pga familjeanknytning inifrån Sverige (inskickad under tiden som aupair). Det har gått 357 dagar (11 månader och 3 veckor) mellan ansökningsdatumet och beslutet. Regleringsbrevet 2012 från regeringen till Migrationsverket säger kort och klart att beslut i familjeanknytningsärenden ska fattas inom 8 månader. Frågan: vad har Migrationsverket för ansvar för tidsgränsen och om denna fördröjning kan åberopas för att få rätt vid överklagande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I 7 § förvaltningslagen sägs att “varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts…”. Ur detta kan utläsas en skyldighet för migrationsverket att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål. Oskälig handläggningstider kan även strida mot den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR artikel 6 och 13). Om migrationsverket misslyckas med att handlägga ditt ärende inom skälig tid kan detta utgöra en försummelse från myndighetens sida och du kan då väcka talan om _skadestånd_ mot staten enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen. Du kan även grunda din skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot EKMR. Vad som utgör skälig handläggningstid kommer bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Vid denna bedömning har europadomstolen tagit hänsyn till ärendets komplexitet, vem som orsakat dröjsmålet (myndigheten eller sökanden) och ärendets vikt för sökanden. Någon generell tidsgräns kan alltså inte sättas, men regleringsbrevets gräns kommer säkert beaktas i den allsidiga bedömningen. Observera att du även måste kunna visa att dröjsmålet orsakat dig (ekonomisk) skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen, tillskillnad från enligt EKMR där du även har rätt till rent ideelt skadestånd (se rättsfallet NJA 2005 s. 462). För att utkräva skadestånd pga. myndighetens dröjsmål att fatta beslut vänder du dig inledningsvis till Justitiekanslern. Dröjsmålet _påverkar dock inte giltigheten_ av själva beslutet och du kan alltså inte förlita dig på dröjsmålet i sig för att få rätt vid ett överklagande. Mvh Mattias Skadeståndslagen finns på https://lagen.nu/1972:207 Förvaltningslagen finns på https://lagen.nu/1986:223 EKMR finns på https://lagen.nu/1994:1219
Lawline RådgivareRådgivare